Töötajad on organisatsiooni suurim vara ning seepärast on hädavajalik kuulata nende arvamusi ja soove organisatsiooni oluliste aspektide kohta. Töötajate rahulolu mõõtmine on juhtimise ja sisekommunikatsiooni tööriist, mille abil organisatsioon areneb.
Kui Eesti Kvaliteediühing hindas 2015. aastal Eesti Teadusagentuuri (ETAg) juhtimiskvaliteeti, saime soovituse korraldada töötajate rahulolu-uuringuid regulaarselt. Esimese uuringu tegime juba samal aastal, kokku on neid tehtud viis.
Alates 2020. aastast kannab meie tagasisideuuring nime „Kompass“, mille valisime välja töötajate pakutud variantide seast.
2020. aasta “Kompassi” eesmärk oli selgitada välja ETAg-i tugevad ja nõrgad küljed ning kavandada muudatusi. Uuringu küsimused esitati väidetena, millega nõustumist hindasid töötajad kuuepunktiskaalal (1 – “Ei ole üldse nõus” … 6 – “Nõustun täielikult”).
Väited jagunesid nelja teemaplokki: juhtimine, töökorraldus, organisatsioonikultuur ja motivatsioon. Aktuaalsete teemadena küsisime seekord töötajate arvamust ka siseveebi ettevalmistamise kohta ja tagasisidet kevadtalvise eriolukorra kohta.
Analüüsiosakond ja juhtkond on küsimustikku aastate jooksul edasi arendanud ja küsimuste sõnastust lihvinud, ent põhiküsimuste tuum on säilinud. Nii saame jälgida töötajate hinnangute muutumist ajas.
Küsitlus on anonüümne. Alates 2018. aastast saavad vähemalt viie vastajaga osakonna või vastutusala tulemuste kokkuvõtte ka üksuse juht ja töötajad, et teha selle põhjal vajalikke muudatusi.
Töötajatele tutvustasime eesootava uuringu eesmärki, tehnilist korraldust ja edasisi samme augustis.
Esimest korda seadsime ühiseks eesmärgiks 80% vastamisaktiivsuse, mis õnnestus ka ületada (vastas 55 töötajat ehk 86%).
Töötajate 2020. aasta hinnangud sarnanesid 2018. aasta uuringu tulemustega või olid neist paremad. Vastustest jäi kõlama, et töötajad väärtustavad enim toredaid ja asjatundlikke kolleege, head tööõhkkonda ja -tingimusi (sh paindlikku töökorraldust) ning huvitavat ja sisukat tööd.
Uuringu tulemusena teame nüüd, et meie töötajad hindavad organisatsioonis kõige kõrgemalt vahetu juhi avatust töötajate ettepanekutele ja selgust selles, mida neilt tööl oodatakse. Vahetu juhi tegevust iseloomustavad väited (töövaldkonna tundmine, meeskonnasisese koostöö edendamine, enda kursis hoidmine organisatsiooni üldise arenguga, töötajate võrdne kohtlemine ja neile tagasiside andmine) said samuti valdavalt kõrge hinnangu.
Töötajatele on tähtis ka paindlik töökorraldus, tööks vajaliku info kättesaadavus ja motiveeriv töö. Nad soovivad, et organisatsiooni tasandil olulisi otsuseid tehtaks arusaadavamalt ja läbipaistvamalt.
Ka pakub mõtlemisainet see, kuidas tihendada koostööd ja arendada suhteid nii organisatsiooni sees kui ka väljaspool seda. Ajaga kaasas käimiseks vajab pidevalt tähelepanu motivatsiooni- ja tasusüsteem.
“Kompassist” saadud tagasiside mõtestamiseks ja arutamiseks korraldati osakondades ja juhtkonnas aasta viimastel kuudel parendusseminarid, et leppida kokku ühistes eesmärkides ja edasistes sammudes. Nagu Tallinn ei saa kunagi valmis, nii areneb ka ETAg pidevalt: töötajate tagasiside annab juhtidele tegevusainest järgmise uuringuni 2022. aastal.