Eesti Teadusagentuur ja Õpilaste Teaduslik Ühing (ÕTÜ) annavad välja noore uurija stipendiumid.
Stipendiumi eesmärk on toetada 8-11. klassis õppivaid teadushuvilisi noori uurimistööde teostamisel. Pakume huvilisele võimalust viia oma uurimistöö läbi teadlaste juhendamisel teaduslaboris, osaleda välitöödel ja muul moel lüüa kaasa juhendaja või tema töögrupi teadustöös.
Vastavalt kehtivale õppekavale peab õpilane gümnaasiumi lõpuks olema teinud õpilasuurimuse või praktilise töö. Nii mõnegi süvahuvilise noore jaoks võib seejuures väheseks jääda koolis pakutavatest võimalustest. Teadlasest juhendaja käe all teadusasutuses uurimistööd tehes saab õpilane teadusmaailmaga lähemalt tutvust teha. Samas on ka ülikoolidel ja teadusasutustel nii võimalik noori juba varakult teadustegevusse kaasata. Stipendiumi saajatele pakume uurimistöö elluviimisel nii korralduslikku kui rahalist tuge. Stipendiumi saanud noorel uurijal aidatakse leida teadlasest juhendajat ning kaetakse uurimistööks vajalikud kulud (see sisaldab teadlasest juhendaja töötasu, vajadusel noore uurija sõidu- ja majutuskulusid ning vähesel määral ka uurimistööks vajalike materjalide kulusid). Konkursil on oodatud osalema 8-11. klassis õppivad noored, osaleda saab üksi või kuni kolmeliikmelise meeskonnaga. Osaleja peab ise välja pakkuma teda huvitava uurimistöö valdkonna. Täpne teema lepitakse kokku juhendaja ja õpilase koostöös. Uurimistöö peab valmima 2014. aasta jooksul. Konkursil osalemiseks tuleb täita taotlus meie veebis hiljemalt 15.01.2014.
Taotlejate hulgast valime 2014. aasta jaanuarikuu jooksul välja kuni 15 kõige motiveeritumat noort uurijat, kellega sõlmime lepingu stipendiumi saamiseks. Väljaantavat toetust rahastab Euroopa Sotsiaalfond.
Eelmise aasta konkursile laekus 63 sooviavaldust üle Eesti. Enamasti tundsid osalejad huvi terviseuuringutega, bioloogia, füüsika ja psühholoogiaga seotud teemade uurimise vastu. 2013. aasta jaanuarikuus valisime sooviavalduste alusel välja 15 kõige motiveeritumat õpilast, kes said edaspidi tuge uurimustöö tegemisel. Kahjuks tuli tõdeda, et mitte kõik väljavalitud õpilased ei jäänud projekti osalema. 2013. aastal valmis kaheksa uurimistööd. Valminud uurimustööga saavad õpilased hiljem osaleda õpilaste teadustööde riiklikul konkursil, mille tähtaeg on igal aastal 1. märtsil.
2013. a projektis „Abiks õpilastele uurimistöö tegemiseks“ osalenud õpilased ja nende uurimistööd
Endžela Kolomenskaja (Rakvere Eragümnaasium, 10/11 kl), juhendaja Katrin Sonn (Tartu Ülikooli Farmakoloogia Instituut) – uurimistöö uudse ravimikandidaadi toimetest õppimisele ja mälule Alzheimeri tõve loommudelis.
Kaarel Sõrmus (Miina Härma Gümnaasium, 11/12 kl), juhendaja Gerda Johanna Raidaru (Tartu Ülikooli Keemia Instituut) – „Kiviõli poolkoksi mägedel ja mujal Eestis kasvanud astelpaju (Hippophae rhamnoides L.) füüsikalis-keemiliste omaduste (bioaktiivsete ühendite) võrdlev analüüs, kasutades kromatograafilisi meetodeid“.
Karoliina Rebane (Gustav Adolfi Gümnaasium, 11/12 kl), juhendaja Mart Reimund (Tallinna Tehnikaülikooli Keemiainstituut) – „Lipoproteiinlipaasi keemiline ristsidumine – tertsiaar- ja kvarternaarstruktuuri uurimine“.
Kristel Kõomägi (Valga Gümnaasium, 10/11 kl), juhendaja Tiia Voor (Tartu Ülikooli Lastekliinik) – „Allergiahaiguste esinemissageduse võrdlus Valga ja Tartu gümnaasiumide õpilaste seas“.
Laura Ruusmann ja Mariliis Karro (Kohila Gümnaasium, 11/12 kl), juhendaja Lia Pahapill (Eesti Mereakadeemia, Kiirguskeskus) ja Kirsti Solvak (Kohila Gümnaasium) – „Radoonisisaldus Kohila valla lasteasutustes“.
Maria Krajuškina (Tallinna Reaalkool, 11/12 kl), juhendaja Jana Kazarjan (Tallinna Tehnikaülikooli Keemiainstituut) – „Kapillaarelektroforeetilise meetodi väljatöötamine neutraalsete suhkrute analüüsiks erinevates metes“.
Mati Lepikson (Tallinna Prantsuse Lütseum, 8/9 kl), juhendaja Jaanus Elts (Tartu Ülikooli Ökoloogia- ja Maateaduste Instituut) – uurimistöö haraka pesamaterjali koostisest.
Paula Vool (Tartu Kivilinna Gümnaasium, 9/10 kl), juhendaja prof. Aavo-Valdur Mikelsaar (Tartu Ülikooli Biomeditsiini instituut) – „Hiire aju tüvirakkudest arenevate erinevat tüüpi rakkude iseloomustamine immuunmarkerite abil“.